Opvangen van hemelwater: nieuwe regels vanaf september 2023

17 April 2023

Opvangen van hemelwater: nieuwe regels vanaf september 2023

De voorbije jaren werden gekenmerkt door enerzijds extreme regenval met grootschalige overstromingen  en anderzijds langdurige droogteperiodes in vijf van de voorbije zes jaren. De doelstelling van het reglement is om water maximaal ter plaatse te houden.    

De Vlaamse regels rond opvang van hemelwater zijn gewijzigd. Deze zijn van toepassing op vergunningsaanvragen, nieuwbouw, verbouwing en meldingen die je vanaf 2 oktober 2023 indient.

Wat zijn de wijzigingen? 

  • De minimale volumes van hemelwaterputten worden opgetrokken.
  • Een hemelwaterput moet verplicht geplaatst worden bij verbouwing of uitbreiding aan bestaande gebouwen.
  • Het opgevangen hemelwater moet maximaal gebruikt worden voor toepassingen waar geen drinkwaterkwaliteit voor nodig is, waaronder: toiletspoeling, kuiswater, wasmachine en buitengebruik.
  • Het buffervolume en de infiltratieoppervlakte van de verplichte infiltratievoorziening worden vergroot.
  • Het buffervolume voor grote verharde oppervlakten wordt vergroot wanneer om technische redenen geen infiltratievoorziening kan aangelegd worden.
  • De mogelijkheid om verplichtingen met betrekking tot hemelwater collectief op te nemen wordt ingevoerd.

 

Uitgangspunten

Vasthouden, bergen en pas in laatste instantie afvoeren van water is al lang een van de leidende principes in het integraal waterbeleid. De impact van weersextremen laat zich echter meer en meer voelen, waardoor een grondige evaluatie en aanpassing  van dit bronbeleid noodzakelijk was.

De voorbije jaren werden gekenmerkt door enerzijds extreme regenval met grootschalige overstromingen in juli 2021 en anderzijds langdurige droogteperiodes in vijf van de voorbije zes jaren. De doelstelling is om water maximaal ter plaatse te houden. Op deze manier kunnen we droogteperiodes overbruggen en de impact van verharding op overstromingen terugdringen. Elke druppel die op verhardingen valt, moet dan ook maximaal ter plaatse worden gehouden en mag niet afstromen. De uitgangspositie is dan ook dat iedereen, zowel particulier als openbaar bestuur, water opvangt en bijhoudt.


Met de voorliggende verordening, willen we hieraan concreet invulling geven, door onder meer in te zetten op volgende aspecten:


- Regenwater is een belangrijke bron van water die het gebruik van andere hoogwaardige waterbronnen kan beperken. In alle projecten zal daarom maximaal moeten ingezet worden op het gebruik van regenwater, waar dit omwille van kwaliteitsredenen mogelijk is. Door in te zetten op voldoende opvang, maximaal hergebruik en het verruimen van de toepassing bij verbouwingen, kan er versneld ingezet worden op het gebruik van regenwater en de afbouw van andere hoogwaardige waterbronnen. Door de putvolumes groter te maken, houden we rekening met de langere droogteperiodes die in de toekomst worden verwacht.


- Het onderscheid tussen verhardingen voor particulier en openbaar domein is vanuit wateroogpunt compleet nutteloos. Verharding is verharding en zal aanleiding geven voor zowel droogte als overstroming indien er geen bronbeleid wordt toegepast. Daarom wordt dit kunstmatig onderscheid opgeheven. Het is ook moeilijk te verantwoorden dat publieke actoren geen voorbeeldrol zouden opnemen.


- Optimale oplossingen kunnen groeien uit een samenwerking over de perceelsgrenzen heen of tussen publieke en private actoren. We willen daarom zeer nadrukkelijk de mogelijkheid bieden op alle vlakken voor het regenwaterbeheer om tot gezamenlijke oplossingen te komen. Op die manier kan een groot verhard plein bijvoorbeeld een waterbron worden voor een naastgelegen industrieterrein met een grote watervraag. Dit geeft bijgevolg de juridische mogelijkheid voor de actie uit de Blue Deal voor het maximaal inzetten op grootschalige opvang en hergebruik van hemelwater.


- De klimaatextremen zetten het bronbeleid onder druk . Met het voorliggende voorstel zetten we in op het optrekken van de veiligheden naar de huidige neerslagkarakteristieken. Deze aanpak biedt de mogelijkheid om op basis van de Ukkel neerslagreeksen de klimaatevolutie te volgen door cyclisch te evalueren of de normeringen nog afdoende zijn.

-Daarnaast wordt er met het voorgaande voorstel niet gekozen voor ofwel droogtebestrijding ofwel reduceren van piekdebieten, maar wordt ingezet op beide. De normeringen zijn dus niet alleen afgestemd op de grotere weersextremen die zich voordoen, maar kunnen zowel aan piekdebieten als aan droogte een antwoord bieden.

 

De verordeningen vind je op :

Holsbeek.be

Vlaanderen